Annonce

Annonce

Stefan Nelth retter på de økologiske varer i butikken

Alt for mange producenter nøjes med at bruge Ø-mærket til at signalere, at produkterne er økologiske, men glemmer at fortælle, at de også arbejder med en lang række ekstra bæredygtighedstiltag, som kunne stille dem skarpere i konkurrencen om hyldeplads. Foto: Jakob Brandt

Producenter er for dårlige til at sælge de økologiske varer

Med håndbogen "Sådan får du bæredygtighedsstatus" er Økologisk Landsforening klar med en stribe råd om, hvordan producenterne bliver bedre til at markedsføre værdierne bag de Ø-mærkede produkter.

Økologisk Landsforening vurderer, at 90 pct. af de økologiske produkter, der findes på det danske marked i dag, er for dårlige til at kommunikere de unikke fordele, som den økologiske produktionsform giver.

Birgitte Jørgensen, som er markedschef i Økologisk Landsforening, undrer sig i den forbindelse over, at hovedparten af de økologiske fødevarer udelukkende bliver brandet på det røde Ø-mærke eller EU-logoet, selv om mange af producenterne arbejder med en lang række ekstra bæredygtighedstiltag. Dem glemmer de bare alt for ofte at fortælle om til kunderne, og det er ærgerligt i en tid, hvor flere og flere netop fokuserer på grønne værdier, dyrevelfærd og rene fødevarer.

Hun står bag håndbogen ”Sådan får du bæredygtighedsstatus”, som giver inspiration til fødevareproducenter, som ønsker at blive bedre til at koble og brande økologi og bæredygtighed.

”Den grønne dagsorden er kompleks - fuld af følelser, forskning og fortolkninger. Samtidig er debatten fyldt med begreber som klima, biodiversitet og bæredygtighed. Og hvad er lige økologiens rolle og potentiale i alt det?” spørger Birgitte Jørgensen og tilføjer, at mange økologiske fødevareproducenter selv er i tvivl om, hvordan de får budskabet ud uden at greenwashe eller blive for komplekse.

”Vores håndbog giver indsigter til virksomheder og producenter, ligesom den afdækker de forventninger som fremtidens bevidste forbrugere har til at deres værdier for bæredygtigt forbrug bliver indfriet af fødevarebranchen – måske særligt af de økologiske producenter,” siger hun i en pressemeddelelse.

Brug de økologiske principper

Rapporten beskriver blandt andet, hvordan de økologiske producenter kan opnå konkurrencefordele hos grossister og i detailhandlen ved at anlægge en 360-graders vinkel på strategisk forretnings- og produktudvikling.

”Nutidens og fremtidens bevidste forbrugere kender Ø-mærket, har mindre fokus på pris og ønsker at bidrage til bæredygtighed gennem deres indkøb. Med De fire økologiske principper, som er omdrejningspunktet for håndbogen, kan producenterne ikke kun nå en bredere målgruppe, men også sikre at økologien bevarer sin stærke position hos de bevidste forbrugere,” siger Birgitte Jørgensen.

De fire økologiske principper:

Omsorg

  • Økologien skal agere forsigtigt, empatisk og ansvarligt, så vi beskytter sundheden og velfærden for mennesker, dyr og klode både nu og i fremtiden. Vi ved, at vi er en del af en unik og levende fødekæde, som vi skal drage omsorg for og arbejde sammen med. I samarbejdet med naturen og dyrene går vi forsigtigt frem og anvender i videst muligt omfang de systemer, som naturen allerede har opfundet.

Retfærdighed

  • Økologien skal sikre retfærdighed, ærlighed og ordentlighed i alle forhold og relationer, der knytter sig til mennesker, dyrs livsvilkår og til den måde, vi forvalter de naturlige ressourcer. Vi er forpligtede til at møde hinanden med respekt og sikre værdige arbejdsvilkår, åbenhed i produktionen og fair forretningsmodeller, der gør økologi til en bæredygtig levevej for producenter, virksomheder og handlende. Samtidig opbygger vi solide forsyningskæder, der leverer økologiske fødevarer med høj sikkerhed og kvalitet til flest mulige mennesker.

Sundhed

  • Økologien skal sikre den enkeltes, samfundets og klodens sundhed. Frugtbar jord, rent drikkevand og dyr i naturlig trivsel skaber sunde fødevarer og dermed sunde mennesker. Økologien husker os på, at vi er en del af en større sammenhæng, og at vi er indbyrdes forbundet med jorden, dyrene og alt andet levende.

Balance

  • Økologien er rodfæstet i naturens unikke økosystem og i en cirkulær forståelse af, at vi får fra naturen og giver tilbage til naturen. Vi arbejder langsigtet og vedholdende på at skabe et fødevaresystem, der er i balance, så vores aftryk på de naturlige ressourcer bliver så nænsomt som muligt.

Kilde: "Sådan får du bæredygtighedsstatus", Økologisk Landsforening

Flere artikler fra samme sektion

Det er blevet dyrere at være økologisk forbruger

Økologiske fødevarer er steget i pris for første gang i seks år viser Forbrugerrådet Tænks årlige pristjek af 15 økologiske dagligvarer.

16-05-2022 2 minutter

Jordbrugsfond er på jagt efter nye investorer

Krigen i Ukraine bremser aktiesalget hos Dansk Økojord, som opruster med to ansatte i jagten på det store gennembrud hos de store investorer.

12-05-2022 7 minutter Omlægning,   finansiering

Vil du teste danske bælgfrugter?

Innovationscenter for Økologisk Landbrug kan nu tilbyde fødevarevirksomheder og professionelle køkkener at afprøve danske økologiske bælgfrugter.